7Led

Co je kocitace (co-citation, paralelní citace)

Termín kocitace v poslední době slýchávám ze všech stran. Představy o jeho fungování a významu jsou ale mnohdy velmi rozdílné. Rozhodl jsem se proto dát dohromady dosavadně získané informace o kocitacích a vytvořit něco jako informační článek, který pomůže všem, kteří se s kocitacemi ještě nesetkali nebo byl jejich názor mylný.

Asi nejlepší definici kocitace(ačkoli se týká kocitace bibliografické) jsem nalezl na webu SourceForge. V originálním znění vypadá následovně:

Bibliographic Co-Citation is a popular similarity measure used to establish a subject similarity between two items. If A and B are both cited by C, they may be said to be related to one another, even though they don’t directly reference each other. If A and B are both cited by many other items, they have a stronger relationship. The more items they are cited by, the stronger their relationship is.

Český překlad by zněl přibližně takto:

Bibliografická kocitace je populární metrika podobnosti používající se ke stanovení podobnosti mezi dvěma subjekty. Pokud subjekty A i B jsou citovány subjektem C, můžeme říci, že se k sobě vztahují, ačkoli na sebe vzájemně neodkazují. Pokud A i B jsou oba citovány mnoha dalšími subjekty, mají silný vztah. Čím více subjektů je oba cituje, tím silnější jejich vztah je.

Hezky česky o významu kocitace

Kocitace je tedy vztah mezi dvěma subjekty, bez jejich přímé vazby mezi sebou. Sečteno, podtrženo, pokud stránka odkazuje na vícero webů, bude vyhledávač počítat s tím, že jsou k sobě v určitém vztahu.

To může znamenat problémy především ve chvíli, kdy se Vaše odkazy, potažmo reklama, nachází na webech s nerelevantní tématikou nebo v obsahu odkazujícího na rozličné zdroje. Častým případem takového umístění jsou výměny nerelevantních odkazů, reklamní PR články či registrace do obecných kategorií v katalozích.

Chcete znát kocitace Vašich webových stránek?

Mnoho lidí neví, že nalézt kocitace webových stránek je velmi jednoduché. Google tyto stránky totiž vyhodnocuje na základě „related:“, často používaného operátoru při vyhledávání podobných stránek(ve fulltextovém vyhledávání také k nalezení pod odkazem „Similar pages“ nebo česky „Podobné“).

podobné weby

Závěrem

Kocitace jsou dle mého názoru jedno z nejpřirozenějších a nejlépe uchopitelných kritérií pro posouzení kvality odkazu. Do budoucna bude význam tohoto faktoru pro vyhledávače růst a již v současnosti tvoří důležitou část, proto není radno jeho význam zanedbávat.

Další zdroje o kocitacích

  1. SEOMoz Whiteboard friday – Anchor text is dying
  2. Co-citation understanding – How it effects your SEO
  3. Citace přednáška MUNI[PDF]
  4. Cocitation analysis[PDF]
  5. HubSpot – Video tutorial Co-citation
Pokud se vám článek líbil, sdílejte ho

Autor Filip Podstavec

Online advertising manager, specializující se na #linkbuilding | Šaman a mág při odpuzování černobílých Google zvířat | Příležitostný workoholik

Komentářů: 14

  1. Filipe díky za zajímavý článek, jen mi tam chybí nějaká pointa, tedy k čemu je to dobré využít nebo k čemu to ty doporučuješ využít?

    • Díky Pavle – cílem článku bylo především seznámit s pojmem a ukázat, že něco takového jako kocitace existuje a že pro fulltextové vyhledávače bude tato metrika do budoucna důležitým faktorem.
      Anchor texty a odkazový profil již dlouho nejsou tak důležitým měřítkem hodnoty odkazu, což si uvědomuje opravdu málo lidí.

      • No právě:-) Mě tam napadá spoustu možností, ale věřím, že to bude dobré téma na tvůj další článek:-)

      • Jak „do budoucna“? Google počítá množinu related: od nepaměti, respektive od začátku. Stále nemůžu přijít na to, jak přesně ji používal nebo používá. Jde totiž o relaci URL -> URL, což je pro algoritmy vyhledávání není úplně vhodná informace, zejména pokud ji mají vyhodnotit rychle.

        Pokud zároveň uvádíš, že odkazový profil „již“ není důležitý, pak v tom je rozpor.

        • Špatně formulováno: Do budoucna věřím, že budou mít kocitace větší vliv než v současnosti. Odkazový profil je důležitý, ale nebude na něj dáván do budoucna takový důraz, jako je tomu nyní(tím myšlen důraz na kumulativní součty odkazů a anchor textů).

          Pokud se nebudeme bavit o rychlosti vyhodnocení, proč myslíš, že kocitace není pro algoritmy vyhledávače vhodná informace?

    • Na téma kocitací doporučuji tento díl White Board friday http://www.seomoz.org/blog/prediction-anchor-text-is-dying-and-will-be-replaced-by-cocitation-whiteboard-friday

      Rand tam rozebírá svoji predikci, která bude podle mne hodně podobná té Filipové.

  2. Nevím, jak moc se kocitace promítá do výsledků vyhledávání nyní. Jsou někde nějaké testy? Ale je to určitě zajímavá metrika, se kteoru by se dalo dobře pracovat.

  3. Souhlasím s autorem, že se jedná o zajímavý pojem, jehož význam do budoucna pravděpodobně poroste. Osobně očekávám, že metriky založené na kocitacích budou opět i něco hůře čitelné pro různé seo šamany. Nicméně nějaké masivní nasazení vzhledem k požadavkům na vyhodnocování v brzké době příliš nevidím.

  4. Poslední dobou se objevují poměrně zajímavé metriky, které budou mít údajně budoucnu větší vliv na řazení v serpu, ale dá se toto vůbec nějak změřit? Vždyť na změření vlivu třeba kocitace by se musela nějakým způsobem izolovat a jak tedy určit, že zrovna toto má pozitivní vliv?

  5. Zajímavý článek, dozvěděl jsem se zase něco nového.

  6. Podle mě je to pořád velmi okrajová záležitost. Kdo ví, jak se vůbec uchytí…

Přidejte komentář

Váš e-mail nebude zobrazen. Potřebná pole jsou označena *

*

© Copyright 2014, All Rights Reserved