Co je linkbuilding?
Linkbuilding je dlouhodobá činnost, která si klade za cíl navázání partnerství, tvorbu autority z vlastního webu/osob a získávání zmínek v podobě textu, odkazu či obrázku, vedoucí k propagaci webových stránek. A jaké je jeho poselství? Zde bych s dovolením použil citaci od Andrew Dennise:
Link building exists to close the gap between the links you have and the links you deserve.
Tedy v češtině něco jako:
Linkbuilding existuje za účelem, aby odstranil propast mezi odkazy, které máš a odkazy, které si zasloužíš.
Lidé tuto službu také často nazývají: link building či budování nebo získávání odkazů, vesměš se ale jedná o stejnou činnost.
Pod takovou činností si můžete představit člověka, který má kontakty a přehled o trhu ve kterém pracujete (…ano, vy jako klient). Na základě těchto informací dokáže komunikovat či navazovat spolupráci se zajímavými partnery (primárně vlastníky stránek). Jeho práce vytváří webovým stránkám hodnotu v podobě zmínek či reklamních pozic (odkazů), které s projeví jak na návštěvnosti a konverzích, tak na pozicích webových stránek ve fulltextových vyhledávačích.
Tyto reklamní pozice může získávat jak neplacenou (pouze za cenu vlastního času), tak placenou aktivitou. Neplacené pozice jsou z principu efektivnější a bezpečnější (pokud pominu píár katalogaře a spammery diskuzí) cestou ke kvalitnímu odkazovému profilu a dobré viditelnosti ve vyhledávačích. Stojí ale více úsilí taková partnerství vymyslet, navrhnout a navázat, proto by měly většinu aktivit kvalitního linkbuildera tvořit kreativní způsoby neplacených metodik (jinak nejde o linkbuildera, ale o nákupčího ploch).
Příklad spolupráce, kterou může linkbuilder navázat
S kolegou Vladimírem Rokoským jsme pracovali na strategii linkbuildingu pro portál Profesia.cz. V rámci této strategie jsme se zaměřili na jednu z person, která hledala práci přes městské weby. Mětské weby však sekci s nabídkami práce mají málokdy.
Rozhodli jsme se proto oslovit tyto weby s možností doplnění této sekce, do které jim Profesia obsah vloží. Nechali jsme vytvořit speciální widgety pro jednoduché umístění webmasterů, příliš neznalých své práce a pokusili se oslovit některé weby měst. Až na pár mýlek (promiň Davide :-)) se nám podařilo oslovit větší část městských webů ČR a pozitivní odpovědi některých webmasterů nás překvapily.
V současnosti bylo osloveno pár set městských webů a realizováno 56 dokončených spoluprací (vše zdarma). Za poslední měsíc vygenerovaly odkazy z městských webů více než 4 500 návštěv (měřeno v období 4. 3. 2014-3. 4. 2014), které se dostávají k lokačně relevantním odpovědím a ty si mohou dále filtrovat.
Definice linkbuildingu:
Linkbuilding je kontinuální činnost, vedoucí k získávání strategických partnerů a umístění. Tyto aktivity mají za cíl lepší viditelnost webových stránek na místech, kde je potencionální zákazníci hledají.
Schválně jsem vynechal jakoukoli zmínku o odkazu, která by vedla k patičkovým balastům (přečíst si o tom můžete i u kolegy Lukáše Pítry) a spamovým umístěním. Chápete správně – to není linkbuilding. Úkolem linkbuildera není získávání zpětných odkazů, ale reklamních pozic. Ať už jde o článek, menu či odkaz v sidebaru – primárním cílem takových pozic by měla být návštěvnost a konvertabilnost návštěvníků. A té docílíme pouze, pokud dokážeme vytvořit jak zajímavý, tak přínosný odkaz. Základní otázka před umístěním odkazu na cizí zdroj by tedy měla znít: „Pomůže návštěvníkům stránky X.tld umístěný odkaz? Bude pro ně přínosem?“
Kdo je linkbuilder?
Linkbuilder je především partner. Partner, který má dost kontaktů, zkušeností a kreativy na to, aby dal o vašem byznysu vědět. Partner, který má zdroje a dokáže informace o vašem byznysu dostat na místa, kde vás mohou potenciální zákazníci hledat.
Linkbuilder by měl fungovat jako:
- Katalyzátor dosahu kvalitního obsahu
- „Spojka“ mezi vámi a potenciálními partnery v online trhu
- Inovátor, konzultující originální myšlenky propagace a tvorby obsahu
- Znalec potenciálu online trhu a komunity, spojené s vaším byznysem
Ale neměl (a v současné době často funguje) by fungovat jako:
- Pouhý zprostředkovatel milionů emailů s neznalými majiteli stránek
- Spammer diskuzních fór
- Nákupčík patičkových a sidebarových odkazů
- Pisálek témat, o kterých nic neví v PR katalozích
- Mág s pytlem odpadků (…ehm promiňte, balíčkovým prodejem odkazů)
K čemu by vám tedy měl linkbuilder být?
Na zjednodušené ilustraci výše (grafik ze mě opravdu nebude…), jsem se snažil vystihnout podstatu toho, co by vám spolupráce s linkbuilderem měla přinést v rámci možnosti využití potenciálních příležitostí k získání reklamní plochy. Před spoluprací má klient omezený přehled o trhu, ve kterém se pohybuje. Často ani neví, jaké weby existují či kde může svou cílovou skupinu oslovit.
Linkbuilder je člověk, který mu tento přehled pomáhá rozvíjet a získávat tak prostor pro zajímavé spolupráce s vlastníky webových stránek. Díky svým kontaktům a vyjednávacím schopnostem, dokáže spolupráci zastřešit z hlediska odkazového profilu a maximálního přínosu pro klienta (viditelnější pozice, widget,…).
Cíle linkbuildingu
Cílem linkbuildingu je šířit pozitivní povědomí o brandu a přivádět efektivně zacílenou návštěvnost z maximálního počtu zdrojů v rozumném časovém horizontu.
Proces linkbuildingu
Zde se přesunu čistě ke svému pohledu, jelikož proces může mít každý nastavený jiný a přitom stejně efektivně, ne-li efektivněji. Kdybych měl proces rozdělit do jednotlivých kroků, vypadaly by asi následovně:
- Analýza klienta (jeho činnosti, pozice na trhu, cílech, zdrojích,…)
- Doporučení na první pohled viditelná (Je web indexovatelný? Má obsahovou sekci? Vyplatí se mu vůbec dělat linkbuilding?…)
- Dotazník na klienta (seznam zdrojů, partnerů, vize, cíle,…)
- Analýza současného stavu webu a jeho odkazového profilu + priorizace a stanovení potenciálu obsahu
- Průzkum trhu a konkurence
- Analýza dat z analýzy klíčových frází, kombinovaná daty z Google Analytics a konzultace rozvoje obsahu
- Vizualizace struktury stránek a interního prolinkování (+ případná doporučení)
- Tvorba person
- Stanovení strategie linkbuildingu
- Plnění strategie linkbuildingu, realizace nápadů
- Průběžné vyhodnocování plnění strategie a na základě jej, přehodnocování primárních propagačních kanálu a metodik
Výše popsané workflow je samozřejmě ideálním případem. Postup může být pro různé weby jinak koncipovaný. Rozepisovat strukturu jednotlivých kroků by nebylo na jeden článek a možná ani ebook, ale v kostce o linkbuildingu si snad každý dokáže alespoň částečně udělat představu.
Super článek, děkuji