Filip Podstavec

3 nejčastější případy penalizace, kterou si klient může způsobit sám

V poslední době se začínám poměrně hodně setkávat s penalizacemi, které nestojí na bedrech „linkbuilderů“ a jejich aktivit, ale na straně opačné, klientské. Často tyto markantní problémy mohou být důvodem penalice a mnohokrát jsem se setkal s kladnou odezvou vyhledávače v případě jejich odstranění. Rozhodl jsem se proto pár příkladů níže sepsat a přidat k nim rovnou i návod na případnou detekci či opravu.

1. Doménové aliasy, duplicitní weby

Jedním z asi nejčetnějších problémů je kopírování webových stránek na X domén. Myšlenka typu „Když mám jeden web a ten mi vydělá 10 000 Kč, tak když ho 10 krát zkopíruji, budu mít 100 000 Kč.“ již dnes není zrovna košer.

Vzniká tak kopie vašeho webu, která je indexována vyhledávači a ty tak identifikují mnoho naprosto duplicitní obsah.

I tak se poměrně často setkávám s tucty doménových aliasů, na kterých běží duplicitní obsah. Jedním z největších případů, které jsem našel, je i web Raiffeisenbank:

  1. Rb.cz
  2. Rbp.cz
  3. MaratonKonto.cz
  4. eTreasury.cz
  5. ProgramExclusive.cz
  6. … + dalších X domén

Jak detektovat a co s tím?

V první řadě je třeba zkontrolovat, zda se někde nainternetu nenalézá již existující duplicitní obsah (nebo zda vám jej někdo nekrade). To můžete jednoduše skrze nástroj CopyScape. Pro budoucí ochranu doporučuji zaplatit si CopySentry, což je nástroj, který automaticky kontroluje, zda někde na internetu nevzniká duplicitní obsah a v případě shody vás o něm informuje.

Dále je potřeba se duplicitních domén zbavit a to buď jejich odstraněním (v případě nepřirozeného odkazového profilu těchto domén), kanonizací obsahu nebo ideálně přesměrováním na doménu hlavní.

2. Affiliate

Často se stane, že klient bez vědomí konzultanta spustí affil. Co hůř, když se do něj nekontrolovaně pustíte vy sami a neuvědomíte si možné dopady takové akce. Affiliate je podobný ohni, může být skvělým sluhou, ale také strašným pánem (a to v mnoha ohledech).

Jak detektovat a co s tím?

Kontrolovat si affiliate program a partnery, se kterým spolupráce souvisí. Pár zdrojů k této problematice:

  1. http://www.webpronews.com/google-penguin-update-and-affiliate-programs-2012-05
  2. http://www.hasoffers.com/blog/tips-affiliates-hit-penguin-penalty-google/
  3. http://blog.bloxxter.cz/jak-vam-affiliate-muze-rozbit-web/

3. Hurá akce

Nevěděl jsem moc jak tuto sekci nazvat a „Hurá akce“ mi přišlo asi nejvhodnější. Jedná se o chvíle, kdy se klient rozhodne jednat na vlastní pěst a často jeho jednání vede k větší pohromě než přínosu.

Jako příklad může sloužit pár vět od klientů, uvedených níže:

  1. „Koupil jsem pár odkazů, mohl byste mi je zhodnotit a optimalizovat?“ [klient]
  2. „Opravdu myslíte, že na naše pozice může mít vliv balíček odkazů, který jsme zakoupili?“ [vymyšleno]
  3. „Proč by nás Google postihoval, když mu platíme AdWords“ [klient]
  4. „Rozhodl jsem se vám pomoct a posílit web z katalogů.“ [klient]
  5. „Přečetl jsem si {doplňte URL} a rozhodl se úpravy zapracovat, co si o provedených změnách myslíte?“ [vymyšleno]
  6. „Před týdnem jsme vypustili tiskovou zprávu ohledně té chystané akce. Málem jsem vám to zapomněl napsat.“ [klient]

Takové akce jsou často spojeny s nepochopením role linkbuildera a jeho úlohy, jakožto konzultanta off-page aktivit. Nezapomínejte klienta seznámit se svou úlohou a typem aktivit, které by s vámi měl předem konzultovat. Ulevíte si tak od mnohých patálií.

Jak detektovat a co s tím?

Seznámit klienta se svou úlohou a jednou měsíčně například přes Ahrefs kontrolovat vývoj odkazového portfolia.

Krátce závěrem

Zkontrolovali jste svůj web (nebo klienta) a zjistili, že nemáte co do činění ani s jedním z problémů? Blahopřeji!

Příklady nejčastějších problémových faktorů ze strany klienta byly brány ze zkušenosti z klientů,kteří poptali odstranění penalizace buď u mě nebo přes www.Penalizace.cz.