Komunikace se zákazníkem

Komunikace se zákazníky je jedním ze základních kamenů v procesu linkbuildingu.

Na základě informací, které při komunikaci získáte, musíte stavět takřka celou strategii, proto je dobré tuto část spolupráce nezanedbat.

Přesto se často setkávám s lidmi, kterým předávám zakázku a jediná jejich otázka zní „Jakej to je web?„. Je důležité si uvědomit, jak důležitou roli v procesu budování zpětných odkazů komunikace s klientem hraje.

Komunikace se zákazníkem je základním kamenem úspěchu
Komunikace se zákazníkem je základním kamenem úspěchu

Před schůzkou

Řádná příprava dodává sebevědomí a zefektivňuje komunikaci se zákazníkem. Než vyrazíte, měli byste si připravit následující:

  1. Základní rychlou analýzu webu, pro který máte linkbuilding zpracovávat
  2. Představu o možnostech rozsahu a ceny za práci
  3. Představu o přínosech práce při daných rozsazích
  4. Představu o konkurenci v daném oboru
  5. Základní dotazy ohledně možností linkbuildingu

Tak či tak se při dohodě těmto otázkám nevyhnete a pokud budete vařit z vody, můžete si celkem zavařit práci do budoucna.

Při schůzce

Řekněme, že myšlenky před schůzkou jste si již připravili a nyní sedíte na schůzce, kde klient souhlasí s cenou a rozsahem Vaší práce – co dál?

Klient za Vámi přeci jen nepřišel jen tak nazdařbůh, ale s konkrétním úmyslem. Jeho základní představa o spolupráci může být úplně jiná než reálně linkbuilding probíhá nebo naopak hodně specifická.

Řešte proto s klientem, co od spolupráce očekává, jaké výsledky jsou pro něj nejdůležitější a jaké má cíle. V těchto bodech se často představy člověka zkušeného ve svém oboru hodně liší oproti představám klienta – je proto dobré jej korigovat a vysvětlovat proč tomu tak je a jaké to má pro něj výhody/nevýhody.

Nyní se dostáváme k poslední odrážce přípravy před schůzkou a pro nás také nejdůležitější – vytvoření základní představy o možnostech při tvorbě strategie budování odkazů.

Níže uvádím pár příkladů otázek, které by Vás mohli zajímat a třeba Vás nenapadnou a v závorce důvod jejich vznesení:

  1. Spolupracujete/máte nějaké PR oddělení? (Seznamení oddělení s cílením, použitím anchor textů v TZ + možnost školení linkbuildingu PR oddělení)
  2. Byl by jste pro, spustit přes systém X affiliate kampaň? (Zpětné odkazy, nezapomenout na kanonizaci/přesměrování při přímém odkazu s parametry)
  3. Bylo by možné vymezit X prostředků pro zakoupení odkazů? (Vymezení prostředků pro nákup kvalitních odkazů)
  4. Je Váš web ochoten spolupracovat s některými relevantními weby formou propojení? (Otevřená vrátka pro propojování s weby, které dají návštěvníkovi přidanou hodnotu na daném webu a naopak)
  5. Máte ve firmě kapacity, které by se dali využít pro psaní odborných článků relevantních Vašemu webu? (Guest blogging, rozvoj obsahu,… mnoho možností využití)
  6. Potřeboval bych být informován o všech novinkách a aktualizacích obsahu webu. (Není otázka, ale důležitá součást – s nově vzniklými články/stránkami lze skvěle pracovat)
  7. Máte nějaké microsites nebo weby s kterými spolupracujete? (Možnost využití nebo navázání bližší spolupráce či optimalizace odkazů od partnera)
  8. Spravujete/spravuje Vám někdo profily na sociálních sítích? (Profily na soc. sítích se dnes stávají běžnou součástí přirozeného odkazového profilu. V případě že zákazníkovi spravuje firma – seznámit se situací, informovat o novinkách, v případě že zákazník sám – sepsat doporučení nebos e sejít a vysvětlit alespoň základy, v případe že nemá – založit a nechat spravovat nebo spravovat sám za nějaký ten příplatek)

Plus samozřejmě základním spektrum obecných otázek, potřebných k základní představě.

Po schůzce

Udržujte neustálý kontakt, informujte klienta o probíhajících důležitých jednáních/postupech tak, aby zůstal v obraze.

Závěrem

Mnoho větších firem zanedbává přímý přístup pro jednání s klientem a linkbuildingové oddělení se tak ochuzují o informace, důležité pro rozvoj odkazového profilu webu.

Komunikaci s klientem považuji ve svém oboru za jeden z nejdůležitějších faktorů pro úspěšnou tvorbu a realizaci smysluplné strategie, uspokojující klientovi potřeby.

Jak to vidíte vy linkbuildeři? Preferujete osobní přístup nebo máte mezi sebou prostředníka?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *