Vyhledávání příležitostí za pomoci fulltextových vyhledávačů

Původně jsem tento příspěvek chtěl nazvat „Vyhledávání odkazových příležitostí za pomoci fulltextových vyhledávačů“, ale uvědomil jsem si, že je to blbost. Člověk nevyhledává a neanalyzuje stovky cizích stránek pouze za účelem získání pár odkazů, ale primárně kvůli získání nadhledu nad trhem, ve kterém se pohybuje, nad konkurencí, se kterou se bude potýkat a nad weby, se kterými je možné spolupracovat.

Co a k čemu průzkum příležitostí je?

Zase buzzword…přiznávám. Ale lepší pojmenování mě nenapadlo a to jsem nad názvem seděl asi dvě hodiny. Jde o vyhledávání a zpracování webových stránek za pomoci fulltextových vyhledávačů a získání určitého přehledu nad potenciálem a konkurenčností trhu.

Původně jsem měl v úmyslu pustit se pouze do link prospecting tutoriálu, ale nakonec mě z této cesty představa neúčelného spamovacího návodu odradila. Pojďme se na věci podívat komplexně a vytvořit si každý svou základní představu o trhu, ve kterém se pohybujeme.

Vyhledávací dotazy

Fulltextové vyhledávání je svou rozmanitostí operátorů kvalitním zdrojem obsahu. Často to chce jen vědět pro jaký operátor sáhnout nebo dotaz více specifikovat, aby výsledky vyhledávání poskytovali relevantní obsah (Příklad: Eufrat vs Eufrat řeka).

Mnoho operátorů je ale pro většinu uživatelů vyhledávání neznámou, pojďme se proto nejprve podívat na jejich výpis a využití pro vyhledávač Google(asi nejpoužívanější):

Druh vyhledávání Operátor
Webové vyhledávání allinanchor:, allintext:, allintitle:, allinurl:, cache:, define:, filetype:, id:, inanchor:, info:, intext:, intitle:, inurl:, link:, related:, site:
Obrázkové vyhledávání allintitle:, allinurl:, filetype:, inurl:, intitle:, site:
Skupiny allintext:, allintitle:, author:, group:, insubject:, intext:, intitle:
Novinky allintext:, allintitle:, allinurl:, intext:, intitle:, inurl:, location:, source:
Produkty allintext:, allintitle:

V tabulce výše vidíte výpis operátorů, využitelný ve službách Google. Pro jejich specifikaci klikněte na příslušný operátor[AJ]. Důrazně doporučuji, si všechny operátory pročíst a vyzkoušet jejich funkčnost, dále je v tomto průvodci nebudu popisovat, ale budou využívány.

Konkurence

Stanovení konkurence je otázkou samo o sobě a v tomto průvodci tuto otázku rozebírat nebudu – proč? Na konkurenci můžete pohlížet z mnoha úrovní a její stanovení proto záleží na účelu. Rozdílnou konkurenci naleznete, když se budete soustředit na offline lokální konkurenci, jinou zase v organickém vyhledávání.

Využití vyhledávačů může sahat do mnoha aspektů analýzy online konkurence, pojďme si ukázat pár z nich:

Obsahový prostor mimo hlavní web

Kde má vlastně má konkurence profily? Jak jsou důležité? Jsou v tomto obsahu příležitosti i pro nás? Takové a mnoho dalších otázek Vám pomůže vyřešit následující dotaz, ze kterého získáte prioritně řazené výsledky zmínek o konkurenční firmě:


-site:WebKonkurence.cz BrandKonkurence
-site:nestle.cz Nestlé
-site:kinder.cz Kinder

Frekvence aktualizace obsahu

Ano, možná jednodušší by bylo podívat se do sitemap nebo přímo na web, ale i za pomoci vyhledávačů je možné zjistit počet publikací například v posledním měsíci. Jednoduše si necháte do výsledků vyhledávání promítnout pouze web konkurence a vytvoříte časové omezení výsledků vyhledávání na poslední týden/měsíc.


site:WebKonkurence.cz

Tip č.1

Data, tipy a poznámky o konkurenci si ukládejte. Bez podkladů k využití jsou poznatky z průzkumů naprosto k ničemu, jelikož jich většinu do druhého dne zapomenete. Jako výborný pomocník může sloužit Evernote.

Ostatní

Dále je možné za pomoci operátoru link: získat přehled o některých odkazech, vedoucích na konkurenci a za pomoci operátoru related: inspiraci k určení dalších konkurenčních webů.

Po určení konkurence je dobré, držet si o ni přehled, s čímž Vám může pomoct článek o Google Alerts.

Průzkum reklamních příležitostí

Specializovaná fóra a systémy, se kterými spolupracujete, jsou pouze špička ledovce reklamních příležitostí, které se ve Vašem trhu nacházejí. Ne nadarmo se říká, že nejlepší reklama je od webmasterů, kteří reklamu neprodávají. Pro zisk webů k potenciální spolupráci z výsledků vyhledávání je potřeba se nejdříve zamyslet nad dvěma otázkami:

  1. Kdo je moje cílová skupina?
  2. Na jakých webech se může nacházet?

Často takto jednoduchá a jasná otázka může významně ovlivnit výsledek snažení, proto doporučuji si chvíli sednout a zamyslet. Nechci, abyste tvořili persony nebo dlouhosáhlé výzkumy, ale abyste se jednoduše zamyslel nad tím, kdo je a kde se může Vaše cílová skupina nacházet.

Využití katalogů a pokročilých operátorů

Při průzkumu není třeba se pouštět ihned do vyhledávání. Často dobré podklady a inspiraci do začátků naleznete v následujících zdrojích:

  1. Odkazy.Seznam.cz – pouze nekomerční weby
  2. Nástroj pro výběr umístění (AdWords)
  3. Open directory project

Při utvoření představy o trhu, ve kterém se pohybujete můžete začít s dotazy, vztahující s k webům, o něž máte zájem. Při dotazování využívejte operátorů, uvedených na začátku článku. Doporučuji minimálně related:, intitle: a inurl:. Jakým způsobem vyhledávat weby je otázka na další článek, který zde můžete očekávat v průběhu následujícího měsíce.

Tvoříme tabulku informací

1 000 webů a dodatečných informací pojme jen opravdu velká hlava…pro ty ostatní jsou zde Google Spreadsheets, Microsoft Excel nebo Open Office Calc.

K tvorbě databáze informací by se dal opět sepsat článek a její konečná struktura bude stejně záležet čistě na datech, která Vás budou zajímat, proto pouze pár tipů:

  1. Oddělujte logické struktury dle listů
  2. Naučte se používat pokročilejší funkce daného programu, mohou Vám hodně ulehčit život
Ukázka sběru dat
Ukázka sběru dat

Tip č.2

Do databáze webu NIKDY nevyplňujte data jako ranky (SRank, PageRank, Alexa traffic rank,…), počet zaindexovaných stránek, počet zpětných odkazů nebo kontakt! Tato data dokážete jednoduše, hromadně vytáhnout za pomoci nějakého API a využití například Google Refine.

Vizualizace a práce s výsledky průzkumu

Dlouze kumulovaná a získaná data jsou v podstatě k ničemu, pokud s nimi neumíte pracovat. Ano, narážím na zjednodušení orientace v datech a to z jednoduchého důvodu – pokud s tím, co jste vytvořili nedokážete pracovat a data využít, strávili jste hodiny práce k ničemu(tuhle poznámku bych měl možná přesunout na začátek článku).

Nejprve je důležité data pročistit a doplnit a informace, které se dají automaticky získat (SRank, PR, Kontaktní email, Počty sdílení,…). Pro zjednodušení orientace můžete využívat filtrování, řazení, skrývání sloupců a mnoho dalších funkcí, které Vám nástroje budou nabízet.

Zvlášť efektivním způsobem, uplatnitelným i pro klientské reporty jsou vizualizace dat(celkových/cíleného segmentu). Jak může taková vizualizace vypadat:

Vizualizace typů webů
Vizualizace typů webů
Vizualizace cílení
Vizualizace cílení

Shrnutí

Vyhledávání příležitostí(ať už odkazových nebo jiných) a celkově zkoumání trhu, je jednou ze základních prací dobrého linkbuildera. Bez přehledu o trhu, ve kterém se pohybuje nemá informace o konkurenci, potenciálu, rozsahu a zároveň žádné podklady pro vytvoření opravdu efektivní strategie získávání zpětných odkazů a investic do reklamy.

Nejraději takový počin přirovnávám ke střílení do terče: „Vlétnout na linkbuilding bez rozmyšlení a přehledu je jako střílet do terče se zavázanýma očima.“.

Zkuste se sami zamyslet jak efektivně dokážete fulltextové vyhledávače využívat a o kolik by mohl být Váš proces získávání dat efektivnější. Pro ty, kteří by měli případně zájem o školení Google Refine mám dobrou zprávu, do budoucna plánuji vytvořit na toto téma workshop.

Napsat komentář: Anonym Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *