Startuji projekt Marketing Miner

Je tomu již doba, co jsem na svůj blog něco sepsal. O to větší mám radost, že jsem se k tomu dokopal s novým projektem Marketing Miner, který byl posledních 7 měsíců téměř denní součástí mého života a o kterém bych vám rád napsal pár řádek.

 

Co je Marketing Miner?

Marketing Miner je takový data miningový MacGyver pro online markeťáky. Dokáže vám na základě vstupu získat data, důležitá pro rozhodování o vašem marketingu. Vstupy jsou 4 druhů:

  • Fráze (filip, seo, linkbuilding,…)
  • Domény (marketingminer.com)
  • URL (https://www.marketingminer.com/)
  • Názvy produktů (Lenovo IdeaPad G50-30 (80G001TYCK) SK)

Když to hodně zjednoduším, tak nástroj funguje tak, že uživatel vydefinuje jeden z výše uvedených druhů vstupu (například soubor sitemap s URL domény nebo produktový feed eshopu) a v druhém kroku zvolí jaká všechna data chce ke vstupu získat.

U frází to mohou být například jejich hledanosti, pozice domény uživatele na dané fráze ve výsledcích vyhledávání Google a Seznam a mnoho dalšího. U produktů například přehled napárovaných produktů ve službách Heureka.cz a Zbozi.cz nebo počet konkurentů, pozice či nejvyšší a nejnižší cena na příslušných produktových kartách. U URL to zase může být například přehled URL, které mají/nemají zaindexované vyhledávače Google nebo Seznam, návrhy v rámci optimalizace rychlosti načítání, screenshoty a mnoho dalšího.

Proč jsem se vůbec do vývoje takového nástroje pouštel?

Prvotní inspirace vznikla tak, že jsem podobný nástroj potřeboval nejvíce sám a díky kolegům, kteří jej postupně začali používat, se postupně překotil v komerční nástroj.

Marketing Miner je ale hodně odlišný od klasických nástrojů, se kterými online markeťáci pracují. Nevytváří vám krásné grafy, dashboardy a nepodsouvá vám co byste měli dělat. Naopak oproti tomu z různých (často i velmi těžko dostupných) zdrojů mi získává data jako podklady, pro moje rozhodování. Co s nimi udělám, jak je zpracuji nebo jak výstup použiji, záleží čistě na mně. Často tak mohu výstupy nahradit jiné nástroje, ale nikoli jejich zpracování, ukládání historie apod. (tedy pokud si historii sám někde mimo pravidelně neukládám).

A proč vám o tom tady vůbec píšu?

Jelikož před týdnem došlo ke spuštění nové mezinárodní verze a já bych vám ji rád představil včetně pár tipů a ukázek toho, co nástroj dokáže. Stejně tak počítejte, že časem sem postupně přibude pár návodů, jak pomocí tohoto nástroje získávat některá data a jak s nimi pracovat. No nic, pojďme se do toho pustit. Pro ukázku jsem vybral pár příkladových minerů. Je jich celkem přes 30, takže rozepisovat je zde všechny by bylo pomalu na ebook:

Keyword Miners
Keyword Miners

Keyword Minery

Minery, které potřebuji na vstupu set frází. Příklad vstupního datasetu:

Filip
Linkbuilding
Linkbuilder
Link building

Search Volume

Search volume je miner, který pro mě získává data o hledanosti vložených frází ve zvolené zemi. Po vložení výše uvedeného datasetu a zvolení mineru Search Volume v druhém kroku, ziskávám následující dataset:

Wiki k tomuto mineru s popisem sloupců:

https://www.marketingminer.com/cs/miners/by-data/keyword

Jak a kdy využiji taková data?

Kdykoli, kdy budu dělat analýzu klíčových frází nebo průzkum hledanosti, trendovosti či průměrné ceny prokliku frázi trhu.

SERP Ads

Miner, který získává data o PPC reklamách z výsledků vyhledávání Google a Seznam. Jednoduše se dotáže vyhledávače na všechny vámi vložené fráze a v případě, že se na stránce vyskytuje placená pozice, tak stáhne informace o ní. K tomuto mineru jsem vstupní data schválně trochu změnil, protože u výše uvedených frází téměř nebyly reklamy. Výstup si můžete prohlédnout zde:

Výstupem jsou data o konkurenci v rámci placeného vyhledávání. Z postupu, jak získat data a jak je analyzovat v OpenRefine, jsem udělal i krátký videonávod:

SERP Position

SERP Position získává pro mě informace o tom, na jaké pozici se mnou specifikovaná doména nachází. Jedná se o takovou jednoduchou kontrolu pozic v Google a Seznam. Na vstup vydefinuji fráze, na které chci, aby miner zkontroloval mou pozici a v druhém kroku specifikuji svou doménu. Výstup může vypadat například následovně (testováno pro doménu podstavec.cz):

Landing Page

Jaká je podle vyhledávače ideální vstupní stránka určité domény vůči dotazu? Landing page miner se dotáže obou vyhledávačů přes dotaz site:domena.tld fráze a stáhne první výsledek. Dokážete tak nad větším datasetem identifikovat, zda a jakým způsobem máte pokryté klíčové fráze z analýzy klíčových frází.

Příklad výstupu:

Využití dat z výstupu:

Například jednduchá kontrola oproti analýze klíčových frází, kdy vezmu na vstup všechny fráze z klíčovky, projedu je landing page minerem a poté kontroluji, které fráze mám pokryté, které ne a primárně zda je landing page odpovídající.

Related Websites

Důležitý miner pro všechny linkbuildery, sloužící k průzkumu trhu. Jednoduše mu na vstup dáte fráze, které specifikují cílovou skupinu webů, o kterých chcete mít přehled. Miner poté stáhne první stránku vyhledávání Google a Seznam, oseká výsledky na domény a určí tak důležité domény mezi specifikovanými. Může se hodit jako linkbuilderům pro průzkum trhu, tak SEO konzultantům k určení primární konkurence v SERP.

Výstupem mineru jsou dva listy. Jeden se základním přehledem o tom, jaké domény mají nejvíce výskytů mezi výsledky vyhledávání daných frází. Příklad zde:

A druhý, podrobnější, který ukazuje i na jaké dotazy byla která doména vidět:

Domain Minery

Minery, které na vstupu očekávají doména.tld. Příklady vstupu:

podstavec.cz
linki.cz
openrefine.cz

Contact Finder

Contact finder je asi nejsilnějším hráčem domain minerů. Projde doménu, stáhne Whois a na základě algoritmu se snaží určit prioritně používaný email, kontaktní stránku a URL stránek na sociálních sítích dané domény.

Příklady výstupu:

Možnosti využití:

Například automatizované získání kontaktů

Related Websites

Miner, fungující na bázi kocitací. Hodně zjednodušeně funguje tak, že se Google dotáže přes operátor related:, který těchto vazeb využívá a na základě jich vrátí konkurenci nebo podobné domény, jako zjišťované. Například následovně:

https://www.google.cz/search?q=related%3Alinki.cz

Příklad výstupu:

URL Minery

URL Minerů je hodně, tak jsem vzal výseč z nich, použil sitemap svého blogu a aplikoval následující minery:

  • Status Code (navrací stavový kód URL)
  • PageSpeed Miner (zkontroluje URL skrze nástroj https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/ a navrátí k ní návrhy z hlediska použitelnosti a rychlosti načítání)
  • Security Analysis (miner, napojený na Google Security API, který kontroluje, jestli Google na dané URL neví o nějakém Mallware apod.)
  • Validity Checker (Kontrola validity kódu. Miner nevrací konkrétní doporučení, pouze počet chyb a varování na vložené URL.)
  • Screenshot (Ofotí stránku z mobilního a dekstopového zařízení a odkaz na screenshot vloží do výstupní tabulky)
  • Fulltext Index Checker (Pro mě asi nejdůležitější ze všech. Miner, který vezme danou URL a zkontroluje, zda ji vyhledávače jako Google či Seznam mají zaindexovanou. Při vložení sitemap tak můžete jednoduše kontrolovat, jaké části webu nemají vyhledávače zaindexované a proč.)

Tedy konfiguraci ukázanou na obrázku níže:

kontrola URL
kontrola URL

Výstup těchto minerů si můžete prohlédnout zde:

URL Minerů je celkem 10.

Product Minery

Produktové minery slouží primárně vlastníkům eshopů. Na základě produktového XML feedu najdou napárovaný produkt ve srovnávačích zboží (v zahraničí i v některých jiných službách jako je eBay apod.) a poté získají podrobnější informace o tom, jak si eshop, definovaný uživatelem, vede.

Minery poskytují informace o tom, kolik konkurentů se u daného produktu zvolené služby vyskytuje, jaká je nejvyšší/nejnižší cena, hodnocení produktu, kategorizaci a mnoho dalších informací.

Udělal jsem příklad na pár produktech eshopu Alza.cz za použití Heureka mineru viz.:

Možnosti využití:

Jak u koho. V případě vlastníků eshopů například orientace cenotvorby v kategoriích na základě získaných dat. Nebo identifikace cenově citlivých či špatně zvolených kategorií. Získání přehledu pozic a dle toho určení strategie biddingu v dané službě. Přehled napárovaných produktů a mnoho dalšího.

Závěrem

Minerů je násobně více (celkově jich je aktuálně 33 a na dalších se pracuje). Výše uvedený je výčet pouze těch důležitějších, které věřím, že by mohli čtenáře mého blogu zaujmout nebo jim nějak pomoct.

Asi nejlepší bude, když tahání dat z Marketing Mineru vyzkoušíte sami – nástroj je v základní omezené verzi zdarma a naleznete jej na https://www.marketingminer.com/. Jakýkoli feedback budete mít, zkuste jej prosím rozepsat a poslat mi na [email protected].

Nástroj budeme ještě pár následujících měsíců dodělávat, takže se můžete těšit na nové minery a funkcionality jako možnost naplánování automatického zpracování reportů, získávání dat z nástrojů Ahrefs a MajesticSEO, přímý export do Google Docs apod. A pak hurá na zahraniční trhy (tedy doufejme). Tak nám držte palce 🙂 Díky všem!

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *