Monitorování příležitostí k link buildingu

Dokážete si představit, jaká by byla návštěvnost Vašeho webu, kdybyste na každém místě, kde by se mluvilo o relevantním tématu, byly a mohli se tak aktivně zapojit do diskuze?

Jednoduché předání doporučení vlastního webu nebo rady s aktivním podpisem mohou být efektivní cestou k získání návštěvníků, potažmo zákazníků.

Google Reader

Ačkoli jde o utopistickou myšlenku, hlídání diskuzí je nedílnou součástí procesu budování zpětných odkazů a také důležitým traffic kanálem.

Tento průvodce se Vám pokusí co možná nejblíže popsat cestu, kterou dokážete většinu těchto diskuzí monitorovat. To vše za pomoci nástroje Google Reader. Pokud nepoužíváte Reader, nezoufejte, 90% rad bude aplikovatelných na téměř jakýkoli kvalitnější software poskytující odběr RSS – Enjoy!

Příprava

Ještě než se začneme hrabat v odběrech, třídit, filtrovat a všelicos jiného, bude dobré se naladit na stejnou notu.

Stáhněte si proto na Chrome Webstore aplikaci Reader Plus – tato aplikace Vám přinese mnoho novinek do této služby a pomůže nám prohrabat se tunami příspěvků.

Po její instalaci vlezte do nastavení této aplikace a postupně v menu viz. obrázek níže zaškrtejte tyto položky: General, Favicons, IconCounter, General Layout, Nested Folders, Remove Ads a Filter.

google reader

Dále bychom si měli nastavit zobrazení příspěvků. Pokud budete chtít kompaktní přehled bez náhledů(doporučuji), zvolte nastavení viz. obrázek níže.

Kompaktní zobrazení

Co vše budeme sledovat?

Každý používá odběry RSS k něčemu jinému – někdo kvůli článkům, jiný kvůli novinkám. Pro nás bude primárním účelem budování zpětných odkazů, takže počítejte i s účelovým strukturováním.

V link buildingu lze sledovat mnoho různorodých feedů – za účelem přehlednosti jsem je rozdělil do těchto základních kategorií:

  1. Hromadné
  2. Cílené
  3. VNP Odkazů
  4. Brandové

Pojďme se tedy pustit do sledování.

Hromadné

Jedná se o sledování rozsáhlých zdrojů(často bez kategorií), které mají vysokou návštěvnost a frekvenci nových příspěvků.

Pro představu, mezi takovéto zdroje mohou patřit portály jako Omlazeni.cz nebo Poradte.cz, jednoduše obecně zaměřené portály.

Jak sledovat tyto portály

Vytvořte si v Readeru složku a nazvěte ji tak, abyste poznali její zaměření(„Dotazy z poraden“, „Spam“,…). Do této složky začněte postupně přidávat odběry feedů těchto portálů(nejlépe co nejobecnější).

Po dokončení kroku jedna přichází to těžší – jak se vyznat v takové změti příspěvků a nestrávit nad tím hodiny? K dispozici máme dvě funkce a to filtraci a vyhledávání.

Filtrace

Filtrace nám pomůže aktivně reagovat, když se ve změti objeví příspěvek obsahující cílenou klíčovou frázi.

Doporučuji si založit v Excelu či GDocs tabulku, do které budete na listech uvádět pro jednotlivé klienty fráze, které chcete sledovat. Tyto fráze pak budete aplikovat hromadně do filtru.

Fráze, které chcete sledovat zadávejte pod sebe do řádků a v nastavení zaškrtněte „Save & Apply“. Příspěvky, obsahující fráze by se měli zvýraznit před ostatními.

Vyhledávání

Vyhledávání je mnohem mocnějším nástrojem k dohledání relevantních výsledků než filtrace.

Pokud máte zájem o dohledání příspěvků, jednoduše si uchovejte seznam relevantních frází(podobně jako filtrace), pouze jednotlivé fráze oddělte znakem „|“(OR). Získáte tak výpis veškerých příspěvků, obsahujících alespoň jednu ze zadaných frází.

Testovací data

Za účely testování(někomu se možná bude i hodit) jsem vytvořil testovací balíček složený z pár známějších českých poraden. Pokud si budete chtít některou funkci otestovat nebo dohledat relevantní příspěvky z posledních dnů, využijte jej.

Cílené

Sledováním cílených novinek rozumějme sběr relevantních zdrojů, obsahujících téměř výhradně příspěvky, týkající se našeho webu/cílení. Mezi cílené novinky můžeme zařadit vícero technik – pojďme se na ně podívat.

Diskuze

Monitoring diskuzí a diskuzních fór tématicky souvisejících s Vaším webem může být základním kamenem tvorby návštěvnosti ze zpětných odkazů.

Feedy těchto fór a diskuzí doporučuji umisťovat do podsložek, které v základním nastavení Readeru nenaleznete. S rozšířením Reader Plus si je ale můžete vytvořit(i když na plnohodnotně funkční).

subfolder

Stačí jednoduše v nastavení rozšíření Reader Plus nalézt kolonku „Nested folders“ a u ní nastavit separátor. Poté v názvu složky použít separátor a voilá, je hotovo!

Média

Monitoring médií, tématicky se vztahujících k Vašemu webu je důležitou součástí procesu budování zpětných odkazů.

Nalezněte si hlavní zdroje a snažte se aktivně reagovat na nově vzniklé články, nejlépe s odkazem propagujícím Váš web. Odkazy z autoritativních zdrojů mají svůj význam jak z hlediska trafficu, tak SEO.

VNP odkazy

Sledování příležitostí pro výměnu, nákup a či prodej odkazů – právě u této části Vám RSS ušetří hodně času.

Téměř každé fórum nebo systém zprostředkovávající výměnu odkazů podporuje odebírání feedu s novými nabídky/poptávkami. Tyto feedy jednoduše segmentované umístěte do složek pro výměny, nákup a prodej.

*Tip: Mějte vždy zapnutou filtraci duplicitních příspěvků. Link buildeři často umisťují své nabídky na více webů a probírat se nabídkami, které jsou desetkrát duplikované by bylo zbytečně složité. Filtraci zapnete tlačítkem Filter a zvolíte možnosti Detect duplicates a Hide duplicates.

Brandové

Především sledování zmínek o vlastní značce za pomoci Google Alerts. Jak propojit Google Reader a Google Alerts jsem již popisoval v článku Jak na Google Alerts při budování zpětných odkazů, takže netřeba zde víc rozebírat.

Závěrem

Díky segmentovanému odběru feedů dokážete kontrolovat většinu diskuzí a zmínek, spojených s vaší stránkou.

Řízené diskuze a kvalitní reakce se mohou stát časem velmi silným nástrojem při propagaci značky a zároveň podpořit SEO.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *