7Dub

Co je linkbuilding a kdo je linkbuilder?

Screenshot vyhledávání Google na dotaz "linkbuilding is"

Co je linkbuilding?

Ať už se řekne linkbuilding, link building, budování nebo získávání odkazů, měl by si člověk představit dlouhodobou činnost, která si klade za cíl navázání partnerství, tvorbu autority z vlastního webu/osob a získávání zmínek v podobě textu, odkazu či obrázku, vedoucí k propagaci webových stránek.

Rozhled klienta po online trhu při spolupráci s linkbuilderem

Pod takovou činností si můžete představit člověka, který má kontakty a přehled o trhu ve kterém pracujete (…ano, vy jako klient). Na základě těchto informací dokáže komunikovat či navazovat spolupráci se zajímavými partnery (primárně vlastníky stránek). Jeho práce vytváří webovým stránkám hodnotu v podobě zmínek či reklamních pozic (odkazů), které s projeví jak na návštěvnosti a konverzích, tak na pozicích webových stránek ve fulltextových vyhledávačích.
Tyto reklamní pozice může získávat jak neplacenou (pouze za cenu vlastního času), tak placenou aktivitou. Neplacené pozice jsou z principu efektivnější a bezpečnější (pokud pominu píár katalogaře a spammery diskuzí) cestou ke kvalitnímu odkazovému profilu a dobré viditelnosti ve vyhledávačích. Stojí ale více úsilí taková partnerství vymyslet, navrhnout a navázat, proto by měly většinu aktivit kvalitního linkbuildera tvořit kreativní způsoby neplacených metodik (jinak nejde o linkbuildera, ale o nákupčího ploch).

Příklad spolupráce, kterou může linkbuilder navázat

S kolegou Vladimírem Rokoským jsme pracovali na strategii linkbuildingu pro portál Profesia.cz. V rámci této strategie jsme se zaměřili na jednu z person, která hledala práci přes městské weby. Mětské weby však sekci s nabídkami práce mají málokdy.
Rozhodli jsme se proto oslovit tyto weby s možností doplnění této sekce, do které jim Profesia obsah vloží. Nechali jsme vytvořit speciální widgety pro jednoduché umístění webmasterů, příliš neznalých své práce a pokusili se oslovit některé weby měst. Až na pár mýlek (promiň Davide :-)) se nám podařilo oslovit větší část městských webů ČR a pozitivní odpovědi některých webmasterů nás překvapily.
V současnosti bylo osloveno pár set městských webů a realizováno 56 dokončených spoluprací (vše zdarma). Za poslední měsíc vygenerovaly odkazy z městských webů více než 4 500 návštěv (měřeno v období 4. 3. 2014-3. 4. 2014), které se dostávají k lokačně relevantním odpovědím a ty si mohou dále filtrovat.

Pokus o definici linkbuildingu:

„Linkbuilding je kontinuální činnost, vedoucí k získávání strategických partnerů a umístění. Tyto aktivity mají za cíl lepší viditelnost webových stránek na místech, kde je potencionální zákazníci hledají.“

Schválně jsem vynechal jakoukoli zmínku o odkazu, která by vedla k patičkovým balastům (přečíst si o tom můžete i u kolegy Lukáše Pítry) a spamovým umístěním. Chápete správně – to není linkbuilding. Úkolem linkbuildera není získávání zpětných odkazů, ale reklamních pozic. Ať už jde o článek, menu či odkaz v sidebaru – primárním cílem takových pozic by měla být návštěvnost a konvertabilnost návštěvníků. A té docílíme pouze, pokud dokážeme vytvořit jak zajímavý, tak přínosný odkaz. Základní otázka před umístěním odkazu na cizí zdroj by tedy měla znít: „Pomůže návštěvníkům stránky X.tld umístěný odkaz? Bude pro ně přínosem?

Kdo je linkbuilder?

Pod linkbuilerem je dobré, představit si partnera. Partnera, který má dost kontaktů, zkušeností a kreativy na to, aby dal o vašem byznysu vědět.

Linkbuilder by měl fungovat jako:

  1. Katalyzátor dosahu kvalitního obsahu
  2. „Spojka“ mezi vámi a potenciálními partnery v online trhu
  3. Inovátor, konzultující originální myšlenky propagace a tvorby obsahu
  4. Znalec potenciálu online trhu a komunity, spojené s vaším byznysem

Ale neměl (a v současné době často funguje) by fungovat jako:

  1. Pouhý zprostředkovatel milionů emailů s neznalými majiteli stránek
  2. Spammer diskuzních fór
  3. Nákupčík patičkových a sidebarových odkazů
  4. Pisálek témat, o kterých nic neví v PR katalozích
  5. Mág s pytlem odpadků (…ehm promiňte, balíčkovým prodejem odkazů)

K čemu by vám tedy měl linkbuilder být?

Před a při spolupráci s linkbuilderem

Rozhled klienta po trhu a příležitostech před a při spolupráci s linkbuilderem

Na zjednodušené ilustraci výše (grafik ze mě opravdu nebude…), jsem se snažil vystihnout podstatu toho, co by vám spolupráce s linkbuilderem měla přinést v rámci možnosti využití potenciálních příležitostí k získání reklamní plochy. Před spoluprací má klient omezený přehled o trhu, ve kterém se pohybuje. Často ani neví, jaké weby existují či kde může svou cílovou skupinu oslovit.

Linkbuilder je člověk, který mu tento přehled pomáhá rozvíjet a získávat tak prostor pro zajímavé spolupráce s vlastníky webových stránek. Díky svým kontaktům a vyjednávacím schopnostem, dokáže spolupráci zastřešit z hlediska odkazového profilu a maximálního přínosu pro klienta (viditelnější pozice, widget,…).

Cíle linkbuildingu

Cílem linkbuildingu je šířit pozitivní povědomí o brandu a přivádět efektivně zacílenou návštěvnost z maximálního počtu zdrojů v rozumném časovém horizontu.

Proces linkbuildingu

Zde se přesunu čistě ke svému pohledu, jelikož proces může mít každý nastavený jiný a přitom stejně efektivně, ne-li efektivněji. Kdybych měl proces rozdělit do jednotlivých kroků, vypadaly by asi následovně:

  1. Analýza klienta (jeho činnosti, pozice na trhu, cílech, zdrojích,…)
  2. Doporučení na první pohled viditelná (Je web indexovatelný? Má obsahovou sekci? Vyplatí se mu vůbec dělat linkbuilding?…)
  3. Dotazník na klienta (seznam zdrojů, partnerů, vize, cíle,…)
  4. Analýza současného stavu webu a jeho odkazového profilu + priorizace a stanovení potenciálu obsahu
  5. Průzkum trhu a konkurence
  6. Analýza dat z analýzy klíčových frází, kombinovaná daty z Google Analytics a konzultace rozvoje obsahu
  7. Vizualizace struktury stránek a interního prolinkování (+ případná doporučení)
  8. Tvorba person
  9. Stanovení strategie linkbuildingu
  10. Plnění strategie linkbuildingu, realizace nápadů
  11. Průběžné vyhodnocování plnění strategie a na základě jej, přehodnocování primárních propagačních kanálu a metodik

Výše popsané workflow je samozřejmě ideálním případem. Postup může být pro různé weby jinak koncipovaný. Rozepisovat strukturu jednotlivých kroků by nebylo na jeden článek a možná ani ebook, ale v kostce o linkbuildingu si snad každý dokáže alespoň částečně udělat představu.

Pokud se vám článek líbil, sdílejte ho

Autor Filip Podstavec

Online advertising manager, specializující se na #linkbuilding | Šaman a mág při odpuzování černobílých Google zvířat | Příležitostný workoholik

Komentářů: 26

  1. Ahoj Filipe, díky za článek. Můžu se zeptat, jaké nástroje / způsoby používáš pro tvorbu person?

    • Ahoj Marku,
      nepoužívám žádné specializované nástroje. Pouze dostupná data a připravené šablony.
      Pokud jde o data, ideální je kombinace KW z Google analytics a analýzy klíčových frází (ačkoli AKW se dá dělat právě na základě stanovení person) a samozřejmě co nejvíce informací od klienta.

      • Znamená to, že primárním zdrojem podkladů pro persony není výzkum mezi reálnými lidmi / uživateli, ale spíše zkušenosti klienta doplněné o tvrdá data z webu, statistik?

        • Ideálním zdrojem podkladů, by Karle byl výzkum mezi reálnými lidmi. Bohužel málokdy se setkám s klientem, který by průzkum chtěl realizovat a navíc bych na takovou práci potřeboval výpomoc z rukou specialisty. Průzkumy nejsou jednoduchá záležitost a aby byly směrodatné, řídí se mnoha pravidly.

          Častěji se proto setkávám s případy, kdy si musím vystačit s výše uvedenými zdroji.

    • Skvělá stránka:) Určitě sdílím:)

  2. Velký dík za článek, sdíleno !

  3. Díky Filipe za článek na toto téma, jsem ráda, když se najdou linkbuildeři, kteří svou práci vidí takto.

    Snad jen u kroků, které jsi uvedl, mi tam chybí analýza klienta (rozhovor s klientem o jeho činnosti, webu, zákaznících a představách vývoje jeho firmy). Analýzu bych dala úplně na první místo a nějak si bez ní neumím představit kroky následující 🙂

  4. Pěkný článek, který by si měl přečíst každý SEO „specialista“, kterých je internet plný a málo kdo opravdu ví, o čem to je a přesto každý nabízí doslova nesmysly.

  5. Pěkný článek. Jsem toho názoru, že nejlepší a nejefektivnější linkbuilding je PASIVNÍ.

  6. Super přehled, osvěta je potřebná a nekonečná. Ale co ta gramatika? odpovědi překvapili? činnost, který? vygenerovali odkazy?

    • Díky Jirko. S gramatikou mám dlouhodobý problém i po násobném přečtení obsahu. Asi to budu dávat k revizi někomu dalšímu.
      I tak díky za info – chyby jsou snad opraveny 🙂

  7. Ohledně linkbuilderů, zda se vyplatí/nevyplatí. Na jakém základě dokáží spočítat, zda se mi vyplatí? Není možné získat relevantní cifru, „za kolik“ mi dokáží generovat konkrétní obrat, nebo se mýlím?

    děkuji za info

  8. Filipe, skvělý článek. Když jsem se svými projekty vstupoval do online světa, tak mi spousta „odborníků“ nabízelo tisíce zpětných odkazů. Tvrdili, že je to důležité, že budu první, všichni mně uvidí, atd… Já nechápal pořád k čemu je to dobré, proč by moje „placka“ měla být na stovkách webů a proč bych za to měl platit nemalé peníze. Celý online svět si vždy převádím do toho normálního a představa, že na mé weby budou odkazovat všichni a všude mi nedávala a nedává logiku. To je jako, když bych si šel koupit tlačenku a našel tam letáček na baletní školu. A ten samý letáček pak najdu ještě v železářství, v tabáku, v hospodě, na ulici, atd. Tohle jsem nechápal, vždy mně ale baví, když mi někdo doporučí restauraci, kde dobře vaří. Nebo když najdu na webech něco, co potřebuji zrovna řešit. Takovýhle linkbuilding mi dává smysl, jen se u toho musí myslet. Proto to moc lidí nedělá. Filipe, klobouk dolů před tím jak to děláš. 🙂 Jen tak dál, ať se daří. Dušan

  9. Šlo o weby městských samospráv, nebo o čistě soukromé? Bych se hodně divil, pokud by bylo 56 naivních webmasterů obecních stránek a nezdálo se jim to podezřelé 🙂

  10. Velmi pěkný a užitečný článek, sdílím! 😉

  11. Super článek Filipe, zbývá už jen jediná otázka. Kde takového linkbuildera najít? Ať se snažíme jak se snažíme tak na trhu kvalitní linkbuildeři nejsou nebo nemají čas..

  12. Perfektní článek Filipe. Díky za inspiraci. Posílám dál.

  13. SEO konzunltant

    Moc pěkný článek, poslouží mi jako inspirace.

  14. Dobrý den,

    děkujeme za zajímavý a pěkně napsaný článek. Pokud si chcete přečíst další zajímavá fakta ohledně linkbuildingu, navštivte naše stránky na této adrese: http://www.marketingova-kancelar.cz/blog , kde jsou pravidelně zveřejňovány články na různá témata týkající se marketingu. Přeji pěkný den!

Přidejte komentář

Váš e-mail nebude zobrazen. Potřebná pole jsou označena *

*

© Copyright 2014, All Rights Reserved